top of page

פסילה מנהלית

פסילה מנהלית - מדריך שימושי

 

מי רשאי לפסול את רישיון הנהיגה שלך?

המחוקק העניק לקצין משטרה (מדרגת מפקח ומעלה) את הסמכות לצוות על פסילתו של נהג לתקופות קצובות על פי סוג עבירת התנועה שביצע הנהג או שהנהג נחשד שביצע אותה. פסילה מנהלית מסורה לשיקול דעתו של הקצין כמעט מבלי יכולת של הנהג שנתפס להתגונן כראוי, היות ומדובר בהליך מהיר, בו לרוב הנהג אינו מיוצג ע"י עו"ד ואינו חשוף לראיות

 

פסילה מנהלית - לאיזו תקופה נשלל הרישיון? (3 אפשרויות)


התקופה הראשונה של השלילה היא בת  30 ימים והיא ניתנת בגין עבירות תעבורה חמורות המנויות בפקודת התעבורה (תוספת רביעית)

להלן פירוט העבירות בגינן ניתן (רשאי הקצין) לפסול מנהלית לתקופה בת 30 ימים:
 

 

  • אי מתן זכות קדימה (תן זכות קדימה ועצור) (תקנה 22).

  • נהג חדש ללא מלווה ונהג חדש המסיע נוסעים מעל המותר.

  • נהיגה ברכב תחת השפעת סמים או אלכוהול (תקנה 26(2).

  • נהיגת רכב, כשהרכב נמצא במצב העלול לסכן.

  • עקיפת רכב בדרך שאינה פנויה (תקנה 47(ד).

  • עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף (תקנה 47(ה)(5).

  • מהירות – הזמנה לדין [מהירות העולה ביותר מ-30 קמ"ש מעל למהירות המרבית המותרת בדרך עירונית ולגבי מהירות העולה ביותר מ-40 קמ"ש מעל המהירות המרבית המותרת בדרך שאינה דרך עירונית ובדרך מהירה] (תקנה 54).

  • עבירות נהג חדש –ליווי (סעיף 12 בפקודה)                                                                                   

  • אי עצירה לפני מפגש עם מסילת ברזל.

  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל החוצה במעבר חצייה(בנסיבות מחמירות).

  • נהיגת רכב, כאשר המשקל הכולל של הרכב והמטען המובל בו עולים ב – 25% או יותר על המשקל הכולל המותר.

  • הובלת חומר מסוכן שלא כדין.


התקופה השנייה של הפסילה המנהלית היא בת 60 ימים הקצין רשאי לפסול נהג המעורב בתאונת דרכים שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש ויש יסוד להניח כי יוגש כנגדו כתב אישום.

התקופה השלישית של הפסילה המנהלית היא בת 90 מקום בו מעורב נהג בתאונת דרכים שגרמה למותו של אדם(תאונה קטלנית) – במקרה זה חייב הקצין לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 90 ימים.

נתפסת בזמן נהיגה בשכרות? לחץ כאן למידע שימושי
נהיגה בזמן פסילה - מהן ההשלכות? צפה עכשיו

הליך השימוע והטלת הפסילה המנהלית

חשוב לדעת! שוטר שאינו קצין לא רשאי לפסול את רישיון הנהיגה, לצורך חוקיותה של הפסילה המנהלית חובה שיערך הליך של שימוע לנהג ע"י קצין משטרה (או שיוזמן להליך).

רוב רובם של השימועים נערכים בתחנת משטרה, עם זאת ישנם מקרים כמו באכיפה יזומה של נהיגה בשכרות בהם נוכח קצין במקום ולכן ההליך שלך השימוע יתבצע בסיום כל סדרת הבדיקות לאכיפת הנהיגה בשכרות. במקרה בו שוטר נטל את הרישיון במקום ואין קצין תינתן אורכה בת 72 שעות בהן יכול הנהג לנהוג עד לשימוע בפני הקצין.

פסילה מנהלית שלא בנוכחות הנהג

נהגים שאינם מגיעים להליך השימוע (אי התייצבות לשימוע) - עלולים להיפסל גם מבלי שישמעו וזאת במסגרת סמכותו של הקצין לפסול מנהלית את מי שלא הגיע לשימוע. הליך כזה נקרא פסילה בהעדר, החיסרון ברור לכל והוא שאין הנהג יכול לשכנע את הקצין באי מסוכנתו ולכן תוצאת השימוע נחרצת מראש לרעתו.

עיקרי השיקולים בהטלת פסילה מנהלית

בהליך השימוע יוטח כנגד הנהג החשד/העבירה הקיימים כנגדו ובמעמד זה קמה לו הזכות לשכנע את הקצין מדוע לא ראוי שיפסל מנהלית. הליך השימוע הינו חלק חשוב הן לשם שיקולי הפסילה המנהלית או אי הפסילה המנהלית והן מאוחר יותר בעת הדיון שיתקיים בביהמ"ש בגין העבירה. לדאבוני, נהגים רבים עושים טעויות חמורות בהליך השימוע, שכן הם אינם מתייעצים עם עורך דין בטרם הזימון דבר שמביא הן להשתת פסילה מנהלית והן להשלכות על תוצאות ניהול התיק בבית המשפט. בין השיקולים ששוקל הקצין במסגרת ההחלטה בעניין הפסילה המנהלית, הוא מתחשב בוותק הנהיגה של הנהג, בעבר התעבורתי של הנהג, בעיסוקו, במצב בריאותו וכו'.  אולם כל אלו הינם "טיפים" כלליים ביותר ולכל תיק יש את הנקודות והדגשים המיוחדים לו, שאי העלתם במסגרת השימוע באופן הנכון יכולים לגרום נזק לנהג.

ביטול הפסילה המנהלית, בקשה לביטול פסילה מנהלית – כיצד תוגש?

לנהג קיימת זכות על פי חוק לערער על החלטתו של הקצין שציווה לפסול אותו מנהלית. הדרך בה משיגים על החלטת הקצין היא ע"י פנייה לביהמ"ש לתעבורה ב"בקשה לביטול פסילה מנהלית". אותה עורך על פי רוב עורך דין מיומן שיודע לשזור בבקשה את סעיפי החוק הרלוונטיים וכן את הפסיקה המתאימה.

לאחר שהבקשה לביטול פסילה מנהלית מוגשת יוזמנו הצדדים (הנהג ועורך דינו ומנגד התביעה המשטרתית) לדיון שיתקיים בבית המשפט לתעבורה באזור השיפוט בו נתפס הנהג מבצע את העבירה, הדיון יקבע על פי רוב תוך5-6 ימי עבודה. לבית המשפט יש סמכות לבטל את הפסילה המנהלית או לקצר את הפסילה המנהלית. כמובן שכל מקרה נדון לגופו בהתאם לחומר הראיות, נסיבותיו האישיות של הנהג גיליון הרשעותיו הקודמות וטיב הטיעונים שמושמעים במהלך הדיון בבקשה.

מחפש עורך דין לענייני תעבורה? לחץ כאן


שיקולי בית משפט בהחלטה בבקשה לביטול הפסילה המנהלית

שני השיקולים העיקריים שבית משפט אמור לשקול אותם בדיון בבקשה לביטול פסילה מנהלית הינם שיקולים של ראיות לכאורה לביצוע העבירה ושל מסוכנות הנהג. הנהג הפסול אמור לשכנע את בית המשפט בעצמו או באמצעות עורך דין לתעבורה שהוא אינו מסוכן לציבור ואין בהמשך נהיגתו בבחינת פגיעה בביטחון הציבור. טעות נפוצה של מי שאינו מיוצג על ידי עורך דין לתעבורה שהוא מעלה בפני בית משפט במסגרת הדיון בבקשה לביטול פסילה מנהלית טענות לא רלוונטיות או טענות שאינן מבוססות.

השופט שדן בבקשה לביטול פסילה מנהלית

מקובל שהשופט שדן בבקשה לביטול פסילה מנהלית ככול שניתן לא יהיה אותו שופט שידון בכתב האישום (בדיון העתידי בעבירה). אם זאת, ישנם מקרים חריגים בהם אותו שופט ידון גם בבקשה לביטול פסילה מנהלית.

השגה על החלטה שלא לבטל או לקצר את הפסילה המנהלית

ניתן להגיש ערר על פי סעיף 49 לפקודת התעבורה, לבית המשפט המחוזי, כמו את הערר יש להגיש במהירות, שכן כל יום שעובר עלול לרוקן מתוכן את הערר.

האם יכולה המשטרה להגיש בקשה להמשך הפסילה המנהלית מעבר לתקופה הקצובה?

לעיתים במקרים שהוטלה על נאשם פסילה מנהלית עקב עבירת תעבורה חמורה לדוגמא בתיקים של נהיגה בשכרות בפעם שנייה או בריכוז אלכוהול גבוה ובמקרים של תאונה שתוצאתה מותו של אדם, מגישה המשטרה ביוזמתה בקשה לפסילה עד תום ההליכים המשפטיים

 

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד

bottom of page